Næringslivsledere møter viktig arbeidskraft!

26 nov

– Jeg kom ikke for å tjene penger på en tilfeldig jobb. Jeg kom fordi jeg ville studere internasjonal maritim jus, og visste at Nordisk institutt for sjørett her i Oslo har et veldig godt studieprogram, sier Marija til Dagens Næringsliv forrige uke.

Marija Jokubaviciute

Marija Jokubaviciute (26), deltok på en workshop arrangert av Seema i samarbeid med Monster. En workshop for jenter med master- og Phd grad, som står utenfor arbeidslivet. Marija har mastergrad i sjørett, men jobber for tiden noen vakter i uken på en kaffebar i Oslo. Den neste måneden skal hun også jobbe som julegavepakker.  Marija og de andre jentene er en ubrukt ressurs, og en viktig arbeidskraft som næringslivet trenger.

Et fremmed navn.

Mange arbeidsgivere velger bort jobbkandidater på grunn av navnet. Ofte skyldes dette manglende kunnskap og kjennskap til personer med innvandrerbakgrunn, noen er utrygge på det som virker annerledes, og hos andre igjen kan det skyldes fordommer.

«Vi vil hjelpe til med å slå ned fordommer som finnes der ute», sier jusstudent Aqila Gull Main til Romerikes blad.

Et fremmed navn sier ingenting om jobbsøkeres evner, holdninger, ambisjoner eller personlighet. Har søkere relevant kompetanse, og er kvalifisert til jobben, gi vedkommende en sjans til å presentere seg gjennom et jobbintervju.

Minoritetskvinner med høyere utdanning fra Norge har vanskeligere for å få seg jobb og tjener dessuten dårligere enn etnisk norske kvinner. Svake nettverk og skeptiske arbeidsgivere kan være noe av årsaken, sier forsker Ida Drange. (www.forskning.no )

Seema arbeider for økt mangfold, deltakelse og økt inkludering på det norske arbeidsmarkedet – gjennom mentorskap, veiledning, nettverksbygging og kompetanseheving vil vi formidle informasjon, og åpne dører for minoritetsjenter og kvinner til det norske arbeidslivet.

Vi vil også gi næringslivet tilgang til den kunnskapen de trenger for å få mangfold i kompetanser, kunnskaper, talenter og perspektiver, slik at det igjen gir økt lønnsomhet, innovasjon, problemløsning, kreativitet, konkurransefortrinn og fleksibilitet på arbeidsplassen.

Middag, med foredrag og samtale til dessert.

Av og til må man åpne sitt eget hjem, og by på sitt nettverk for å skape gode møteplasser mellom ulike aktører. På lørdag inviterte jeg, fire jenter fra Semema AS, og næringslivsledere fra blant annet bedrifter som HP, Accenture, NorgesGruppen og Telenor på middag hjem til meg.

Jeg hadde to målsettinger med denne middagen.

Yvonne Fosser, Cecilie Staude, Mariam Javed og Siri Nodland.

Den ene var å skape arena for gjensidig læring. Jeg ønsket at næringslivsledere (HR direktører) skulle få kjennskap til hvilken ressurs jentene i Seemas talentprogram representerer. De er viktig arbeidskraft som det norske arbeidslivet trenger.

Den andre målsettingen var å gi jentene i Seema mulighet til å møte næringslivsledere i en sosial og uformell setting. Hvor de gjennom dialog, og ved å lytte til næringslivstopper kan lære «hvordan tenker, snakker, argumenterer» toppledere.

For å sette en ramme rundt kvelden og samtalen, inviterte jeg høgskolelektor, Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI, til å holde et foredrag om «Sosial kommunikasjon».  Det vil si kommunikasjon gjennom sosiale medier.

Sosial kommunikasjon

Bildene på den ene veggen i stua ble tatt ned for å lage «lerret» til Staudes presentasjon. Alle gjestene satt seg i en halvsirkel, og tok imot ny kunnskap om sosialkommunikasjon.

Staude fokuserte på hvorfor og hvordan sosiale medier er viktige verktøy for studenter, enkelt individer, arbeidslivet, næringslivet og ulike organisasjoner. Hennes budskap er at kommunikasjonen som regel oppleves mest relevant hvis den er personlig, samtaleorientert og verdibasert. Det skaper en kommunikasjonsform som er mer likeverdig og åpen.

Etter Staudes engasjerende innlegg, ble det åpnet opp for spørsmål og dialog. I denne delen av kvelden, var jentene effektiv lyttere.  Problemstillinger som vi var innom var:

–          Hvordan brukes de ulike sosiale mediene?

–          Hva vil du fortelle, hvorfor vil du fortelle det og hvem vil du fortelle det til?

–          Hvordan bygger du ditt omdømme og profil?

–          Hvordan håndterer man krenkende kommentarer, og personangrep?

–          Hvordan forholde seg til kommentarfeltet under avisoppslagene.

Omdømmebygging, nettverksbygging og sosial kommunikasjon er en viktig del av Seemas kompetanseprogram som jentene deltar i.

Dagen etter skriver Wenche Fredriksen, som har ansvar for mangfold og inkludering i Accenture følgende på Seemas facebookside.

Tusen takk for en utrolig hyggelig og givende kveld med så mange flotte mennesker! Hver gang jeg møter Seema…så setter det i gang så mange tanker om HVORFOR ting er som de er…og jeg kjenner at jeg blir oppriktig lei meg på vegne av det norske arbeidslivet. Det GODE er at dette KAN vi gjøre noe med!!! Hadde vi som ledere og medarbeidere kunne vært litt rausere, mer fleksible og mer åpen for det som er «annerledes», så kunne vi inkludert SÅ mange flere i arbeidslivet. Mye av begrensningene sitter i VÅRT hode! Jeg er så glad for at jeg har litt kjent med så spennende mennesker fra mange ulike kulturer, fått stilt min gode og dumme spørsmål…og LÆRT at det er mere som binder oss sammen enn det som skiller oss….Takk for at jeg har fått en arena for å begynne på min reise og Accentures reise!

Etter denne kvelden er jeg enda mer sikker på at felles møteplasser er helt avgjørende for å sette i gang endringsprosesser, både hos jentene og i næringslivet.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: